Gå-meditation

Kom med ud og nyd naturen – hvor du kan koble af til guidet Gå-Meditation – øge dit nærvær og mærke naturens healende energi.

Naturen har en fundamental rytme og balance, som nærer vores sind, krop og sjæl.

Naturen ER! Den er i Nu’et – følger årstidernes gang – er autentisk med al sin kraft, sårbarhed og nærvær – den hviler i sig selv. Og på den måde giver den også os mennesker rum til bare at være.

Det er noget af det, som giver mig selv allermest mening – at sanse, opleve og være i naturen – med naturen – præcis som den er – og præcis som jeg er.

Jeg glæder mig til at dele denne skønne form for stille samvær og ”væren” med dig – "sammen og hver for sig".

Hvad er Gå-Meditation?

Gå-meditation er en kombination af at gå i stilhed i en stille, rolig og meditativ rytme – med fokus på kroppen og åndedrættet – samt i kontakt med naturen.

Jeg guider deltagerne til at mærke kontakten til jordbunden, skridtene samt deres krop og åndedræt. Ligesom de guides til at mærke den sammenhæng og rytme der opstår – netop ud fra samarbejdet mellem skridtene, kroppens bevægelser og åndedrættet. På den måde kan man komme ind i en form for gående meditativt flow.

Undervejs stopper vi op og bruger sanserne til at mærke naturen – og os selv i samspil med naturen.
Der kan sommetider også indgå andre små opmærksomhedsøvelser.

Min guidning, hvor deltagerne ikke selv skal tage stilling til rute og tid, giver dem mulighed for at have deres fulde opmærksomhed i dem selv, deres eget nærvær, naturen og Nuet.

Man går sammen i stilhed, uden at tale sammen – blot med min guidning.

Tip! Gå-meditation kan være et godt alternativ til siddende meditation, hvis man har svært ved at sidde stille.

Nogle finder det svært at sidde stille og finde fysisk ro i en meditation – og man kan selvfølgelig sige, at det netop at arbejde med den ro/uro er en del af meditationspraksis. Nogle giver dog op undervejs, fordi de oplever, at de blot bliver mere urolige og stressede af, at det ikke lykkes at finde ro hverken fysisk eller mentalt. Derfor kan Gå-Meditation være en god en form for meditation, fordi kroppen er i bevægelse – og fokuspunktet er skridtene, bevægelserne og åndedrættet – og ud fra det fokus og den rytme kan der så opstå en meditativ tilstand.

Læs mere

Virkningen af Gå-Meditation

Velvære
Ro
Vejrtrækning
Fred
Nærvær
Kropsbevidsthed
Balance
Vitalitet

Gå-Meditation øger nærværet i Nu’et, virker afstressende og opladende – samt skaber velvære i krop og sind.

Med opmærksomheden på kroppen øges kropsbevidstheden – og der kan udvikles en indre kontakt – som kan være grobund for at hvile i sig selv.

Gennem guidning af Gå-meditationen med fokus på skridtene, kroppen, åndedrættet og rytmen – skabes et godt fundament for en gående meditativ flow tilstand.

Ophold i naturen virker beroligende og nærende.

Når man går, stimuleres hjernehormonerne serotonin, dopamin, noradrenalin, som har en positiv virkning såvel fysisk, mentalt og psykisk.

Virkningen af Gå-Meditation er bred – og her er eksempler på den gavnlige virkning.

  • Naturen
    • Den friske luft, lyset og solen virker nærende og øger vitaliteten.
    • Kontakten med naturen kan virke healende.
    • Sanserne stimuleres i form af naturens dufte, lyde, skønhed og berøringen fra vind og vejr.
    • Mennesket er et biologisk væsen og naturen kan give en følelse af samhørighed.
  • Psykisk
    • Stimulerer humøret positivt i form af glæde, veltilpashed, optimisme, sindsro.
    • Lindrer symptomer på uro, depression, træthed, angst m.v.
    • Oplevelse af flow og sammenhæng.
    • Sænker stresssymptomer.
  • Mentalt
    • Mental ro.
    • Giver klarhed.
    • Forbedret koncentrationsevne.
    • Øger kreativiteten og indlæringen.
  • Fysisk
    • Vedligeholder bevægapparatet – knogler, muskler, bindevæv m.v.
    • Bevægelse er befordrende for eks. blodtrykket, kredsløbet, diabetes, kolesterol, fordøjelsen, vægten, rygsmerter, konditionen, søvnen.
    • Vejrtrækningen er essientiel. Blodet tilføres mere ilt og cellerne regenererer hurtigere. Åndedrætsorganerne trænes. Affaldsstoffer afgives og ny energi optages.
    • Øget energi og vitalitet.
Læs mere
Praktisk info
Hvor foregår det?

Du finder her konkrete oplysninger om selve turene:

 

  • Indhold: Kort intro til Gå-Meditationen. Guidet Gå-Meditation. Små sanse-/opmærksomheds-øvelser. Undervejs har vi en kort pause. Vi går i stilhed, uden at snakke, dog med min guidning undervejs. Det er dog op til dig, hvor vidt du ønsker at snakke i pausen.
  • Tilmelding (bindende): Se tilmeldingsfrist på den enkelte tur.
  • Afbud: Vær venlig at melde afbud, hvis du alligevel ikke kommer, så jeg ved, hvem der kommer. Og måske er der nogle på ventelisten. Se afbudstid på den enkelte tur. Obs! Man hæfter for fuld betaling ved evt. afbud/udeblivelse – men man kan evt. give pladsen til en anden, hvis man selv videresender information om turen til anden person – desuden skal BodySource have navn og tlf. nr. på, hvem som deltager i stedet for!
  • Pris og betaling: 100 kr. som betales på firma-mobilpay nr. 58159 (ej telefonnummer!) ved ankomst (hvis ikke du har mobilpay, så betal kontant/kun lige penge!). OBS!!! Ved afbud eller udeblivelse, hæfter man for fuld betaling - ved betaling til firmamobilpay nr. 58159!
  • Aflysning fra BodySource: Der kan forekomme aflysning pga. vejret – eller hvis der kun er 1 tilmeldt. Jeg giver så besked til de tilmeldte efter den annonceret tilmeldingsfrist.
  • Påklædning: Klæd dig efter vejret, regntøj, tag varmt tøj på/med. Godt fodtøj.
  • Medbring: vand/the og et lille underlag at sidde på. Nogle har erfaring med, at myggespray er en god ting :-) Det er bedst for dig ikke at bære noget i hænderne, så dine bevægelser er mere frie!
  • Retningslinjer ift. Covid19: Mød ikke op, hvis du tegn på Corona (feber, tør hoste, ondt i halsen, diarré, hovedpine, øjenkatar, ømhed i muskler, tab af smags- og lugtesans, vejrtrækningsproblemer) – husk afmelding! Host i ærmet eller papir. Hold mindst 1-2 meters afstand til hinanden og andre af skovens gæster.
Læs mere

Gå-Meditationen foregår i Boserup Skov ved Roskilde. Det er et varieret skovområde, som ligger ved Roskilde Fjord – så vi er i både skoven og ved vandet.

Skoven er rummelig med mulighed for at gå i en samlet gruppe og alligevel med individuel plads.  Her er fredfyldt, om end der også er liv og aktivitet fra andre af skovens gæster.  

De enkelte ture med Gå-Meditation foregår fra gang til gang af forskellige ruter i skoven – og mødestedet for turene skifter derfor også mellem 3 forskellige parkeringspladser i tilknytning til Boserup Skov.

Se kort over Boserup Skov – samt de 3 parkeringspladser, hvor vi har mødested. 

Se kortet her
  • Parkeringsplads 1
  • Parkeringsplads 2
  • Parkeringsplads 3

Aktuelle ture

Der annonceres løbende nye datoer gennem sæsonen (april-september) – så tjek jævnligt for nye ture.

Du kan også tilmelde dig maillisten for Gå-Meditation – og få direkte besked på mail, når jeg annoncerer nye ture.

Tilmelding til turene er nødvendigt!

Book et arrangement

Det er også muligt at booke en Gå-meditation eller et forløb af flere gange for eksempelvis en virksomhed, en forening eller et privat arrangement el.lign. – hvor det tilrettelægges ud fra jeres ønsker og behov.

Turen kan vare mellem 1,5 time og en dag. Eller der kan aftales et forløb af flere gange.

Prisen beeregnes ud fra antal timer, lokalisering, indhold, forberedelser m.a.

Indholdet kan f.eks. være…

  • Traditionel Gå-Meditation som beskrevet
    • Med fokus på skridtene, kroppen, åndedrættet og rytmen.
  • Ud fra et tema som gruppen vil arbejde med
    • Fred, mod, glæde, balance, styrke, tillid, kreativitet, samarbejde, fleksibilitet osv.
  • At bruge sanserne i naturen
    • At se, høre, dufte, mærke naturen omkring sig. Og at mærke sig selv i denne kontekst.
  • At være i et samspil med naturen.
    • at stå op af en træstamme og mærke dens stærke rodnet, styrke, stabilitet, ro og prøve at ”tage disse kvaliteter til sig”.
  • En kombination af forskellige elementer.
Læs mere
apartmentenvelopephone-handsetcrossmenuchevron-down linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram